ADHD/ADD

Hos Tidens Psykologer tilbyder vi afklaringssamtaler og udviklings-/redskabssamtaler til folk med (mistanke om) disse udfordringer. Ligeledes kan vi tilbyde rådgivnings-/sparrings-/supervisionssamtaler til pårørende og professionelle.

AD(H)D handler forenklet sagt om, at ens hjerne (fra fødslen eller kort efter denne) er indstillet med et andet sæt gear end omgivelsernes.

  • Man oplever derfor ofte, at ens fokus – lynhurtigt, og nærmest af sig selv – springer rundt mellem mange ting, endda inden for ganske kort tid. Især ting, der laver lyde, blinker, blafrer etc.
  • Man bliver nemt fanget af sine egne indfald og tanker. I skolen eller til møder kan man let falde i staver, komme til at dagdrømme o.lign.
  • Man kan have svært ved at følge ’den røde tråd’ i ret lang tid ad gangen – uanset, om det handler om at lære tysk, få færdiggjort opgaver, afslutte projekter (f.eks. i hjemmet), eller måske følge/huske handlingen i en film eller en bog (og få set/læst den færdig).
  • Man kan derfor have svært ved at få/have overblik over sin hverdag – og derfor misse eller misforstå deadlines, aftaler etc., men også have svært ved at lægge realistiske planer for tidsforbrug. Dette kan give behov for mange ’nødredninger’ i f.t. ens uddannelse og ens arbejdsplads.
  • Man kan let glemme, hvor man har lagt ting såsom nøgler, buskort .. ja, endda éns mobiltelefon. Man kan også let komme afsted hjemmefra uden at have nøglerne, tasken og måske passet med sig.
  • Mange med AD(H)D oplever, at de kan have svært ved at sidde stille, ’slappe af’, ’lave ingenting’ – selv i fritiden eller på ferier, og selv om man faktisk gerne ville. Mange mærker dette som en slags rastløshed eller indre uro – et behov for, at der sker noget.
  • Mange med AD(H)D føler, at meget her i livet ’går for langsomt’ – også mange af ens medmennesker, som kan have svært ved at følge éns tankespring, og som ydermere lader til ret hurtigt at løbe tør for kræfter eller engagement.
Til forældre og/eller pårørende

Som forældre til børn/unge med ADHD/ADD har man ofte bemærket ting som de følgende (altså udover det niveau, der er typisk for alderen):

  • Barnet kan i mange tilfælde miste fokus ret hurtigt – selv, når det handler om lege eller spil, som barnet egtl. godt kan lide. [Computerspil og action-serier tæller ikke med her.]

Det betyder også, at barnet på kort tid kan gå i gang med en masse ting – som han/hun aldrig kommer videre med eller bliver færdig med.

  • Barnet kan let glemme, hvor ting er lagt, eller at få ting med, når barnet skal ud af døren – også, når det handler om ting, der er vigtige for barnet.
  • Barnet bliver let utålmodigt og kan ofte se ud til at forhaste sig (’løbe for en halv vind’, overse opgaver, lave ’sjuskefejl’ m.m.).
  • Barnet kan have svært ved at sidde stille, være stille (og lytte efter), og bevæge sig stille og roligt (og derfor ikke vælte ting) – selv om en voksen lige har sagt det, og i øvrigt har sagt det mange gange.
  • Mange børn og unge med AD(H)D har ofte været utrolig ’energiske’, allerede fra de var små. I disse tilfælde har barnet oftest haft svært ved at falde i søvn som lille, og er ofte vågnet igen tidligt, med behov for, at der skulle ske
  • Mange børn og unge med AD(H)D har typisk fået mange irettesættelser igennem årene – men selv om de ofte faktisk forstod (og måske endda var enige i!) de voksnes krav og forventninger, har børnene ikke vidst, hvordan de skulle opfylde dem; hvordan man regulerer sig selv, tager det roligt, sidder stille etc.

Hvis dette er livsvilkårene, er tilværelsen ikke let – hverken for dem, der har det således, eller for dem, der desperat prøver at hjælpe og støtte dem.

Derfor er det vigtigt at få afklaret, om man tilhører denne gruppe – og få relevante redskaber og perspektiver til at mindske både de daglige belastninger og de ofte lange skygger, ens hidtidige livsoplevelser stadig kaster ind over ens selvværd, ens tillid til omverdenen, og over troen på muligheder i livet.

Scroll to Top